Mindfulness










Mindfulness


Mindfulness er evnen til at være tilstede og opmærksom på dig selv i nuet. Mindfulness er evnen til nærvær over for dig selv og andre - ikke at have tankerne i fortid eller fremtid. Mindfulness er ikke lært på een gang, men effekten mærkes for langt de fleste allerede ved første møde. Jo mere mindful man er i sin hverdag, desto større er effekten.


Og hvad kan man så bruge det der mindfulness til?

Mindfulness kan hjælpe dig til at skærpe din evne til at finde ro i løbet af din dag. Langt de fleste har hektiske hverdage, hvor vi skal forholde os til arbejdsopgaver, som befinder sig i fortid eller fremtid. Kontaktfrekvensen fra kolleger, kunder, telefonopkald mm. er oftest meget høj. Vores eget "space" indvaderes konstant, og ydermere er vores bevidsthed sjældent tunet ind på os selv i nuet - det er ganske enkelt svært at mærke sig selv.  Hvis man oven i købet er påvirket af stress, bliver det endnu sværere at mærke sig selv.


Og hvorfor er det så lige, at det er så godt at standse op og mærke efter?

Fordi, vi ender i kronisk anspændthed og konstant åndsfraværelse, når vi ikke kan mærke os selv, og fordi, hvis vi lader tankerne få overtaget og tillader dem at blive den reelle virkelighed, så risikerer vi i høj grad at komme langt væk fra hvad livet er og hvem vi selv er. Ydermere er der lavet grundig forskning omkring effekten af mindfulness. Blandt mange skal nævnes, at mindfulness påvirker vores immunforsvar og virker stressreducerende.


Samtidig kan mindfulness bruges til at øge bevidsthed omkring dine egne ressourcer, og lære dig at lytte til det du i virkeligheden rigtig gerne vil. Det kan give dig noget regulær "mig-tid" i en måske alt for presset hverdag, hvor fokus let kommer til at handle om vigtige opgaver/andres behov. Daglige mindfulnessøvelser vil hurtigt give følelsen af at gøre noget

for sig selv og et større overskud til dagens

opgaver. Kort sagt, som et koncentreret tryk på pauseknappen...




Tryk på knappen og prøv 5 minutters mindfulness:

Prøv en variation af mindfulnessøvelsen "Abebjerget":

RELATION OG RETNING

v. psykoterapeut MPF

Lea Mette Rasmussen

Holsteinsgade 29B, 2100 Kbh. Ø

kontakt@relationogretning.dk

tlf. 4081 1913.