Mindfulness til børn

Mindfulness til børn


Der stilles krav som aldrig før til vores børn i skolen. Krav og forventninger til børnenes omstillingsparathed, evne til samarbejde, ydeevne og koncentration er i høj grad øget gennem årene. Mindfulness kan give en fokuseret pausetid for børnene, hvor de lader op gennem kontakt, leg og ro, samt udvikler sig individuelt og i grupper. Mindfulness virker fordrende for børn med uro i kroppen, giver mulighed for at være undersøgende i forhold til sig selv, skaber empati og forståelse i forhold til andre. Og bedst af alt, så er alle børn nærmest naturtalenter i forhold til mindfulness.


Enkeltforløb og forløb á 3 gange


Jeg tilbyder mindfulnessoplevelser á 2 lektioners varighed til klasser i folkeskolen, enten som en engangsoplevelse, eller som serie af 3 gange. Tilbuddende henvender sig til 0.-10. kl.. Jeg arbejder med enkelte eller flere af følgende elementer og tilpasser forløbet til klassens behov ved forudgående dialog med klassens lærere.


Indskoling: "Hvordan føles det at være i ro og være opmærksom samtidig - integration af gode vaner og kultur i klassen"


Alle klasser: "Empati, maitri og samarbejde - en styrkelse af samvær og nærvær i klassen"


Udskoling: "Åndedræt, afspændning og eksamen - et forløb til de ældste klasser".


Lærerkurser i mindfulness


Jeg tilbyder også lærerkurser med henblik på integration af mindfulness i hverdagen. Også her er der mulighed for, at skræddersy forløb til de enkelte gruppers behov. Kurserne foregår på skolerne og gerne i forbindelse med teammøder omkring klassetrinnet. Jeg mødes altid med klassen forud for lærernes kursus. Kurserne består af:


Møde 1: Profil af klassen, afdækning af behov, teoretisk og praktisk introduktion af mindfulness til lærergruppen, samt introduktion af hjemmearbejdsopgaver til lærergruppen og en

italesættelse af en åben målsætning.


Møde 2: Opfølgning på hjemmearbejdsopgaver

og gennemgang af udvalgte mindfulnessøvelser til

klassen. Introduktion af nye hjemmearbejdsopgaver

og drøftelse af den åbne målsætning.


Møde 3: Opfølgning på hjemmarbejdsopgaver og

feedback på mindfulnessøvelser. Evaluering af

samlede forløb, samt afsluttende besøg i klassen.


.




"At være i Leas runde mindfulnesshænder er en fantastisk oplevelse!

Børnene udtrykte begejstring og glæde over oplevelsen. Vi talte bagefter om den behagelige atmosfære undervisningen skabte i rummet, om den naturlige nedstigning fra bevægelse i rummet til ro og opmærksomhed både på sig selv og på hinanden. Stemme, udstråling, ro, overskud, empati og nærvær - vi var enige om, at Lea Mette Rasmussen mestrer det hele. Alle  skoleklasser burde have mulighed for at være i Leas mindfulnesshænder ind imellem!"

 

                                                -  Mille Lebech, klasselærer for 5v

unsplash